flag Судова влада України

Отримуйте інформацію лише з офіційних джерел

Єдиний Контакт-центр судової влади України 044 207-35-46

Аналіз обліково-статистичної роботи суду у 2014 році

А Н А Л І З

обліково-статистичної роботи

в Сумському окружному адміністративному суді

за 2014 рік

 

Основними завданнями обліково-статистичної роботи Сумського  окружного адміністративного суду є здійснення повного та всебічного обліку, аналізу руху та результатів розгляду адміністративних справ, формування та аналізу статистичної інформації, забезпечення об’єктивності, оперативності та цілісності інформації щодо діяльності суду.

Сумський окружний адміністративний суд (далі – СОАС) здійснює свою діяльність на засадах верховенства права з дотриманням конституційних засад судочинства щодо захисту та забезпечення прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб у сфері публічно-правових відносин та орієнтуючись на підвищення ефективності функціонування незалежного і неупередженого суду.

Відповідно до Закону України «Про судоустрій і статус суддів», проаналізовано стан організації ведення обліково-статистичної роботи в Сумському окружному адміністративному суді за 2014 рік, вжито ряд організаційних та практичних заходів, спрямованих на поліпшення статистичної роботи з обліку справ та матеріалів, правильності складання статистичних звітів, достовірності показників та вчасного подання їх до Державної судової адміністрації України та Вищого адміністративного суду України. 

За джерела отримання інформації було взято: план роботи Сумського окружного адміністративного суду, матеріали за результатами його виконання (довідки, узагальнення), звітність суду, протоколи зборів суддів та оперативних нарад суду, нормативно-правові акти, що регулюють питання обліку та реєстрації судових справ, а також Методичні рекомендації щодо проведення аналізу обліково-статистичної роботи. 

Обліково-статистична робота у суді ведеться відповідно до Інструкції з діловодства в адміністративних судах України, Положення про автоматизовану систему документообігу суду, Інструкції щодо заповнення і подання форм звітності про розгляд апеляційними та місцевими (крім господарських) судами судових справ і матеріалів, Інструкції щодо заповнення форм інформації про основні показники здійснення судочинства окружними та апеляційними адміністративними судами, Класифікатора категорій адміністративних справ та методичних роз’яснень щодо його застосування, рекомендацій Державної судової адміністрації України, наказів, розпоряджень голови суду, керівника апарату суду, а також інших нормативно-правових актів.           

Всі працівники апарату суду ознайомлені з нормативно-правовими актами і методичними матеріалами з діловодства у суді.

 

1. Стан функціонування комп’ютерної системи "Діловодство спеціалізованих  судів" щодо автоматичного розподілу судових справ.

 

Обліково-статистична робота забезпечується за допомогою  комп’ютерної системи "Діловодство спеціалізованих  судів" (далі – "ДСС"). Користувачі автоматизованої системи відповідно до наданих їм прав вносять до бази даних автоматизованої системи інформацію, передбачену Положенням про автоматизовану систему документообігу суду та Інструкцією з діловодства в адміністративних судах України.

Реєстрація справ і матеріалів у системі "Діловодство спеціалізованого суду"  здійснюється працівниками відділу документального забезпечення. Категорії справ у 2014 році визначалися відповідно до Класифікатора категорій адміністративних справ, затвердженого рішенням Ради суддів адміністративних судів України від 31.10.2013114. 

У Сумському окружному адміністративному суді обліково-інформаційні картки ведуться автоматизовано в КП «ДСС», оскільки ведення друкованих форм статкарток  відмінено наказом Державної судової адміністрації України № 118 від 13.09.2013. 

У Сумському окружному адміністративному суді адміністративні справи автоматично розподіляються між усіма суддями відповідно до Положення про автоматизовану систему документообігу суду. Відповідно до приписів частини  1 статті 189 КАС України адміністративні справи у СОАС  реєструються у день їх надходження до адміністративного суду в порядку, встановленому частиною третьою статті 151 цього Кодексу, та не пізніше наступного дня передаються судді. 

Фактів порушення строків  реєстрації справ  та передачі їх  суддям протягом звітного періоду не виявлено.

Для правильного відображення інформації щодо результатів розгляду справ працівниками відділу проводиться щомісячний контроль заповнення обліково-інформаційних карток, під час якого використовуються фільтри, які створюються власноруч у реєстрі статистичних карток програми «ДСС».

 

2. Ведення судової статистики та автоматизованої обробки документів первинного обліку

 

Організацію ведення обліково-статистичної роботи в суді забезпечує керівник апарату суду та начальник відділу організаційно-кадрової роботи, кодифікації та статистики.

Працівники відділу забезпечують дотримання єдиного порядку обліку та опрацювання статистичних даних для складання звітів і аналітичних оглядів, ведуть автоматизований облік реєстраційних карток в КП «ДСС», здійснюють оперативний пошук обліково-інформаційних даних, а також роботу з розрахунку навантаження на суддів Сумському окружному адміністративного суду. 

Обліково-статистичну роботу та складання статистичних звітів про роботу суду виконує начальник відділу, головний та провідний спеціалісти з статистики.

У зв’язку із проведенням в Україні 25 травня 2014 року дострокових виборів Президента України, депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів, Сумським окружним адміністративним судом сформовано та подано до Державної судової адміністрації України звіти за формами № 2-ВП, № 2-ВМ.  

На постійному  контролі  в суді перебуває питання обліку сум судового збору. Для оперативного отримання достовірної інформації щодо надходження судового збору в КП «ДСС» реалізовано можливість реєстрації судового збору; автоматичного підрахунку сум сплаченого судового збору по платнику або цілком у справі; відображення інформації у картці справи, обліково-інформаційних картках; формування журналу обліку судового збору або побудови звітів довільної форми; виявлення повторно поданих до суду платіжних доручень.

У зв’язку з цим, а також на виконання наказу ДСА України від 21.12.2012 № 172, у 2014 року сформовано та подано за 2014 року звіт за формою № 10 «Про справляння, звільнення від сплати та повернення судового збору в місцевих та апеляційних судах».

Станом на кінець 2014 року у Сумському окружному адміністративному суді залишок нерозглянутих справ становив 259.

Протягом січня-грудня 2014 року для адміністративного розгляду до суду надійшло 3636 справ, з урахуванням залишку нерозглянутих справ на кінець 2013 року.

В звітному періоді на розгляді перебувало 3947 справи, з яких розглянуто 3688 справи:

- із прийняттям постанови 3230 справи;

- із закриттям провадження 187 справи;

- залишено без розгляду 262 заяви.

 

Відділом документального забезпечення за січень-грудень 2014 року:

1. Зареєстровано вхідної кореспонденції – 16032 документів, з них:

- надіслано факсимільним зв’язком – 1454;

- надіслано електронною поштою – 805.

2. Зареєстровано вихідної кореспонденції – 18110 документів.

3. Зареєстровано апеляційних скарг  1308.

4. Направлено справ до ХААС –  1243.

5. Направлено справ до ВАСУ – 547.

6. Направлено справ до ВСУ – 8.

7. Виготовлено виконавчих листів – 1263.

8. Видано копій судових рішень – 1327.

 

3. Аналітична робота, рівень її проведення, результати її реалізації

 

Проведення аналітичних досліджень з конкретних питань допомагає виробити певну практику вирішення цих питань, виявити негативні моменти та наслідки, внести конкретні пропозиції і рекомендації з поліпшення стану організації роботи на конкретній ділянці.

 

У  2014 році Сумським окружним адміністративним судом проаналізована робота у наступних напрямках:

 

-          узагальнення судової практики за різними категоріями адміністративних справ;

-          зміни у чинному законодавстві;

-          дотримання строків розгляду справ суддями суду.

 

Узагальнення судової практики у Сумському окружному адміністративному суді здійснювалося згідно з планом роботи суду, планом роботи зборів суддів, а також на виконання доручень Вищого адміністративного суду України та Харківського апеляційного адміністративного суду

 

За участю суддів Сумського окружного адміністративного суду у 2014 році вивчена та узагальнена судова практика щодо:

адміністративних справ стосовно реалізації права на мирні зібрання;

- з розгляду і вирішення у 2013 році адміністративним судом справ зі спорів з приводу прийняття громадян на публічну службу, її проходження, звільнення з публічної служби;

- застосування положень Закону України “Про судовий збір”;

- застосування адміністративним судом першої інстанції глав 1-4 розділу III Кодексу адміністративного судочинства України під час розгляду та вирішення адміністративних справ;

- застосування судом норм глави 4 розділу IV Кодексу адміністративного судочинства України щодо перегляду судових рішень за нововиявленими обставинами;

- реалізації права на свободу обєднання, порядку утворення, реєстрації, діяльності та припинень громадських об’єднань;

- участі в адміністративноу судочинстві прокурора та органів прокуратури.

 

У вказаних узагальненнях наведена нормативна база, яка застосовується при вирішенні спірних правовідносин; висвітлені проблемні питання застосування норм матеріального права до них; статистичні дані, які характеризують якість прийнятих судових рішень та причини їх скасування (зміни), містяться конкретні рекомендації про необхідність з’ясування тих обставин справи, які мають значення для її правильного вирішення.

Узагальнення судової практики обговорені на оперативних нарадах суддів адміністративного суду. Крім цього, у суді постійно проводиться робота щодо аналізу   причин скасування Вищим адміністративним судом України та Харківським апеляційним адміністративним судом рішень Сумського окружного адміністративного суду.

Так, протягом 2014 року працівниками апарату разом із суддями  вивчено 190 рішень Харківського апеляційного адміністративного суду та 110 рішень  Вищого адміністративного суду України, якими скасовано (змінено) рішення Сумського окружного адміністративного суду. Результати вивчення свідчать про неоднакову практику застосування судами першої, апеляційної та касаційної інстанцій при розгляді адміністративних справ окремих норм матеріального і процесуального права через відсутність єдності та стабільності судової практики при вирішенні спорів окремих категорій.

Також доводяться до відома суддів та помічників суддів інформаційні листи Верховного Суду України, Вищого адміністративного суду України, якими надано рекомендаційні роз’яснення з питань застосування законодавства щодо вирішення справ адміністративної юрисдикції. 

 

4. Стан ведення роботи зі зверненнями громадян, запитами про надання публічної інформації. 

 

Сумським окружним адміністративним судом проводиться постійна робота з реалізації громадянами України права на звернення, наданого їм Конституцією України та Законом України «Про звернення громадян».

     Протягом 2014 року до суду надійшло 4 звернення громадян, з них – 2 скарги.

     Впродовж року повторних та дублетних звернень не надходило.

     Терміни розгляду звернень громадян, встановлені Законом України «Про звернення громадян», не порушувались.

     Звернення до Сумського окружного адміністративного суду надходили з наступних питань:

-          на невидачу копій судових рішень – 2;

-          на організацію роботи суду – 1;

-          на тяганину в розгляді справи – 1;

     з них: необґрунтованих - 3.

     Нерозглянуті письмові звернення за звітній період відсутні.

Організація роботи із запитами на публічну інформацію у Сумському окружному адміністративному суді здійснюється відповідно до вимог Закону України «Про доступ до публічної інформації» та Положення про забезпечення доступу до публічної інформації у Сумському окружному адміністративному суді, затвердженого наказом голови суду № 22-ОД від 16.05.2011 (зі змінами, внесеними згідно наказів голови суду).

Доступ  до  публічної інформації Сумським окружним адміністративним судом здійснюється шляхом оприлюднення відповідної публічної інформації та надання  відповіді на інформаційні запити.

Станом на 2 січня 2015 року від початку 2014 року відділом документального забезпечення Сумського окружного адміністративного суду зареєстровано 6 інформаційних запитів.

Залишок нерозглянутих запитів на кінець звітного періоду відсутній.

Запити на публічну інформацію розглядалися у терміни, передбачені статтею 20 Закону України «Про доступ до публічної інформації».

Варто зауважити, що у трьох випадках запитувачі зверталися з інформаційними запитами стосовно надання інформації у адміністративних справах, що перебували у провадженні Сумського окружного адміністративного суду.

     Моніторинг організації роботи зі зверненнями громадян та запитами на публічну інформацію у Сумському окружному адміністративному суді показав, що ця робота у суді ведеться на належному рівні.

    Керівництвом суду вживаються організаційні заходи для покращення роботи з розгляду звернень громадян, вирішення порушених у них питань та усунення причин їх виникнення.

 

5. Підвищення професійно-кваліфікаційного рівня суддів та працівників апарату суду 

 

На виконання вимог Закону України «Про судоустрій і статус суддів» Сумським окружним адміністративним судом протягом звітного періоду вживалися заходи щодо підвищення професійно-кваліфікаційного рівня суддів та працівників апарату суду.

У зв’язку з цим, розроблені тематичні плани проведення семінарських занять для керівника аппарату, його заступника та начальників структурних підрозділів, помічників суддів та працівників апарату суду.

Протягом звітного періоду проведено заняття на такі теми:

Для керівництва апарату:

-      порядок функціонування автоматизованої системи;

-      застосування Інструкції з діловодства в адміністративних судах України;

-      вивчення положень ЗУ Про державну службу;

-      застосування положень ЗУ «Про засади запобігання та протидії корупції»;

-    визначення класифікатора категорій адміністративних справ, а також методичних роз’яснень щодо його застосування;

-    процедура державних закупівель товарів робіт та послуг за бюджетні кошти установою суду;

-    порядок списання матеріальних цінностей;

-    сучасні комп’ютерні технології, основні поняття та функції.

 

Для працівників апарату суду:

-    вивчення Інструкції з діловодства в адміністративних судах України;

-    вивчення відповідних глав КАС України;

-   вивчення Класифікатора категорій адміністративних справ та  методичних роз’яснень до нього;

-   визнання та виконання рішень іноземних судів;

-   виконавчі документи, передбачені ЗУ «Про виконавче провадження». Видача виконавчих листів у адміністративному суді;

-   недоліки, допущені працівниками під час здійснення фіксування судового процесу технічними засобами, шляхи їх усунення;

-    юрисдикція адміністративних судів щодо вирішення адміністративних справ.

           

Судді СОАС брали участь у таких заходах:

1. Семінар «Актуальні питання розгляду адміністративними судами України спорів окремих категорій».

2. Семінар з питань застосування Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод та практики Європейського суду з прав людини.

3. Семінар «Особливості розгляду адміністративними судами спорів щодо правовідносин, пов’язаних з виборчим процесом».

4. Семінар «Застосування виборчого законодавства на виборах Президента України та місцевих виборах».

 

Голова суду брав участь у:

1. Семінарі «Вибори Президента України 2014: застосування законодавства».

2. Візиті делегації суддів адміністративних судів України до Федеративної Республіки Німеччина.

 

Крім того, голова, заступники голови та судді Сумського окружного адміністративного суду брали участь у засіданнях Ради суддів адміністративних судів України, конференціях суддів адміністративних судів України.

 

Консультант суду був учасником семінару «Особливості взаємодії адміністративних судів зі ЗМІ у період виборчого процесу», який проводився ВАСУ спільно з Координатором проектів ОБСЄ в Україні.

 

З метою підвищення ефективності роботи працівників суду, що працюють із комп’ютерною програмою «ДСС» протягом року проводилися відео конференції та відеосемінари, які були організовані державним підприємством «Інформаційні судові системи» з питань нових можливостей оновлених версій КП «ДСС»

 

6. Інформаційне забезпечення. Бібліотека суду 

 

Значна увага приділяється ознайомленню суддів та працівників апарату суду зі змінами в законодавчих актах України. В зв’язку з цим відповідальним працівником апарату суду велася кодифікаційна робота, постійно доводилось до відома суддів та інших працівників апарату суду про зміни, які відбулися в чинному законодавстві з посиланням на джерело їх офіційного опублікування.

Ознайомлення суддів та працівників апарату з матеріалами здійснювалось під особистий підпис.

Спеціалістом з кодифікації здійснювався сумарний та індивідуальний облік книг та періодичних видань.

Спеціально облаштоване приміщення для бібліотеки в суді дає можливість не тільки працівникам суду, а й відвідувачам відвідувати бібліотеку суду.

Електронний фонд суду складається з електронної інформаційно-правової системи «Ліга:Закон» та інформаційно-пошукової системи «Законодавство».

Протягом звітного періоду здійснювалось наповнення необхідної та корисної інформації веб-сторінки суду на веб-порталі "Судова влада України" та власного web-сайту Сумського окружного адміністративного суду, готувалися і поширювалися прес-релізи та інші інформаційні матеріали з питань діяльності суду.

  

 7. Висновок про стан обліково-статистичної роботи в цілому, пропозиції та рекомендації щодо її поліпшення 

 

З огляду на викладене, протягом  2014 року обліково-статистична робота в Сумському окружному адміністративному суді підтримувалась на належному рівні та здійснювалась відповідно до нормативно-правових документів, які регулюють питання судової статистики та узагальнення судової практики.

З метою вдосконалення організації обліково-статистичної роботи, поліпшення якості підготовки звітів вважаємо за доцільне:

- продовжувати контроль за веденням діловодства в суді, приділяючи особливу увагу первинній реєстрації та обліку судових справ і матеріалів, які надійшли до суду, повноті заповнення документів первинного обліку;

- проаналізувати особливості КП «ДСС» на предмет рівномірності навантаження на суддів, яким передано на розгляд справи та матеріали, за однаковий фактично відпрацьований час.

- планувати і систематично проводити навчання з працівниками апарату суду, які відповідальні за ведення обліково-статистичної роботи, з метою недопущення помилок при здачі статистичних звітів;

 - під час проведення семінарських занять з працівниками апарату суду, які займаються веденням судової статистики, крім вивчення інструкцій щодо заповнення форм звітності, приділяти увагу вивченню положень Кодексу адміністративного судочинства України, Закону України «Про судоустрій та статус суддів», інших змін в законодавстві, знання яких суттєво впливає на якість підготовки звітів;

- вживати заходів щодо недопущення порушень виконавської дисципліни; сумлінно виконувати посадові обов’язки; постійно працювати над підвищенням рівня самоосвіти; підтримувати у контрольному стані законодавчі акти, інструктивні та методичні матеріали з питань діяльності суду та відділу;

- покращити роботу із зверненнями громадян;

- запровадити постійний обмін досвідом із окружними адміністративними судами у сфері судової статистики та проведенні аналітичної роботи шляхом організації спільних заходів та активної участі у них працівників суду, які займаються даними питаннями.

 

 

 

 

Голова суду                                                                  М.М.Шаповал